Vientiane en crazy Phnom Penh - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Hans Esther - WaarBenJij.nu Vientiane en crazy Phnom Penh - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Hans Esther - WaarBenJij.nu

Vientiane en crazy Phnom Penh

Blijf op de hoogte en volg Hans

22 Februari 2014 | Cambodja, Phnom-Penh

Woensdagochtend zijn we van Luang Prabang naar Vientiane gevlogen. Iemand van het hotel haalde ons op, het is ook wel een keer leuk om je eigen naam te zien staan als je de aankomsthal uitloopt. We waren er dus snel maar waren niet snel onder de indruk van de stad. Het was erg warm toen we aankwamen en wat ons meteen opviel is dat de mensen er niet zo vriendelijk zijn als in Luang Prabang. In de hoofdstad is het toerisme minder belangrijk en we konden de eerste dag onze draai niet echt vinden. Achteraf hebben we ook een beetje spijt dat we niet meer tijd hebben besteed in de natuur van Laos want na een aantal gesprekken met andere reizigers weten we dat er nog zoveel meer te zien is in dit mooie land. De volgende dag was het een stuk minder warm met een fris windje en hebben we een flink stuk gewandeld. Eerst naar een soort Arc de Triomf (Franse invloeden) en daarna verder naar een tempel. We zijn met een tuktuk terug de stad in gegaan want toen hadden we al weer wat kilometers gelopen. Daarna wilden we nog een aantal tempels bezoeken maar deze bleken dicht te zijn (heel anders dan in Thailand). Langs de Mekong was het heerlijk om te wandelen en daar wordt het in de loop van de middag/avond steeds drukker. Met allemaal sportieve Laotianen aan de wandel, op de fiets, hardlopend en er werd zelfs een workout gegeven; Laos in beweging. Het was echt heel grappig om te zien. Na een lekker dinertje terug naar de hotelkamer te voet want onze Laotiaanse kipjes (munteenheid) waren op, haha. De volgende dag vlogen we met Vietnam Airlines naar Pnom Penh en wat een gekkenhuis is dat. We merkten het meteen in de tuktuk vanaf het vliegveld. Je hoort vaak van mensen in Bangkok dat ze een soort cultuurshock ervaren, dat hebben wij daar niet echt gehad. Maar Pnom Penh is pas echt een gekke stad. Aangezien hier bijna geen openbaar vervoer is, rijden er nog meer brommers, auto's en tuktuks rond. Echte oversteekplaatsen zijn er niet dus het recht van de sterkste of stoerste geldt. Verder is het een stad met enorme tegenstellingen; arm/rijk, blingbling/vies, villa's/krotten, enz. De armoede is wel heftig om te zien, straatkinderen die bedelen, zwaar gehandicapte mensen en enorm veel vuil op straat. En toch vinden we het een leuke stad want de mensen zijn weer erg vriendelijk en glimlachen altijd, ook als je niets van ze koopt. Vrijdag zijn we voor 25 dollar de hele dag met een tuktuk op pad gegaan. De chauffeur was mooi op tijd en om 8:15 gingen we op pad. Het was een aardige jongen maar na verloop van tijd moesten we toch constateren dat we Captain Slow hadden geboekt. Zijn tuktuk kwam echt niet vooruit dus werden we van alle kanten ingehaald en werd er hard getoeterd. Het gaf ons in ieder geval tijd om goed rond te kijken en de stad in ons op te nemen. Het is niet te beschrijven wat je allemaal ziet op straat, zo anders als in ons land waar alles netjes geregeld is. Tijdens de tuktukrit reden we ook door stukken waar nog geen normale weg was en waar de mensen echt in pure armoede leven maar waar blije kinderen naar je zwaaien, kushandjes geven en hello roepen. Dan vergeet je de viezigheid rn het stof snel. Als je in Pnom Penh bent kun je niet om de zwarte periode van de Rode Khmer en Pol Pot heen dus zijn we eerst naar de S21 gevangenis gegaan. We hebben ons laten rondleiden door een gids en het was heel indrukwekkend. Het is niet te geloven wat mensen elkaar aan kunnen doen, in bijna vier jaar is hier een kwart van de bevolking (ongeveer 3 miljoen) vermoord door hun eigen landgenoten op gruwelijke wijze. En de wereld stond erbij en keek ernaar. Aansluitend naar de Killing Fields waar we een audiotour hebben gedaan waarin alles wordt verteld en uitgelegd. Het was een heftige ochtend maar goed dat we het gedaan hebben.
's Middags weer terug naar de stad, nog wat rondgereden en uiteraard nog een wat (tempel) bezocht. 's Avonds hebben we bij Friends gegeten, een mooi concept waar straatkinderen worden opgeleid tot kok of ober zodat ze een toekomst kunnen opbouwen. Het geeft je toch een goed gevoel als je iets kunt doen ook al is het een druppel op de gloeiende plaat. Het eten was ook nog heerlijk en omdat we een verkeerd gerechtje hebben gekregen hebben we toch nog insecten gegeten in Azië: rode bosmieren. Vanochtend lekker uitgeslapen en vandaag nog een dagje Pnom Penh.

• 22 Februari 2014 - 07:41

Rinnie:

Wauw wat een verhaal al weer. Als jullie thuiskomem hebben jullie gewoon een reisboek.....kun je verkopen in de winkel....;-)
    Wat grappig al die mensen te zien sporten...heb je volgens mij gewoon de neiging om mee te gaan doen.
    Wat een belevenis weer zeg.....inderdaad ook heftige dingen die je daar ziet. Je ziet het dan wel op tv maar als je daar bent komt het wel binnen...
    Rode bosmieren....brrr...moet er niet aan denken maar als het voor je staat moet je het toch maar proberen hi hi. Leuk zo'n restaurant met kinderen die van de straat komen en toch weer een doel in hun leven krijgen. Klinkt een beetje als Jamie...
    Nu lekker vakantie...straks naar de kapper en verder niet zo veel....niet zo fit dus....nou ja dan vanmiddag maar voor de os..schaatsen. Heel veel plezier!!!xx

• 22 Februari 2014 - 08:00

Grietje:

Zoals mijn zus hierboven al zegt, wat een verhaal weer ja. Daar heb ik niks aan toe te voegen! Dus mieren gegeten, tsja dat is wat anders dan de Nederlandse kroket! Maar misschien nog wel lekkerder! Ik ben blij dat jullie het zo naar de zin hebben, wat hebben jullie al veel gezien zeg! De kids hebben nu voorjaarsvakantie en ben zelf ook lekker week vrij! Maandag gaan we midweekje weg hè? Lekker ff wat anders, zusje verslagen als jullie zullen wij niet hebben, ha,ha. Vandaag het gebruikelijke op zaterdag boodschappen doen enzo! Vanmiddag weer schaatsen, ploegenachtervolging finale! En dan vanavond eindigen met Cambuur, hopelijk weer winst in Leeuwarden! Nou genieten jullie lekker verder! Voorzichtig!
    Liefs, Grietje

• 22 Februari 2014 - 09:21

Wilma :

Hoi Hans en Esther weer een geweldig verhaal!!Geniet er echt van.Wat een tegenstellingen als je dit leest die hele grote verschillen, kunnen wij ons niet eens voorstellen!!Wat een belevenis weer heerlijk hoor.Geniet er maar weer van.Mijn dag?op de bank en Ton de rest haha!Liefs♡♡

• 22 Februari 2014 - 09:23

Wilma :

En nu lukt het wel om op deze manier te reageren!!!!

• 22 Februari 2014 - 11:18

Silvya En Maurice:

Wat een indrukwekkend verslag! Inderdaad een verschil met Laos. We krijgen een goed beeld van Cambodja: een prachtig land met veel ongelijkheid en een heftige geschiedenis. Kan me voorstellen dat dat je raakt.
    En...ehum....rode mieren? Crunchy, zeker? :-)
    Hier weekje vrij. Lekker. Maurice ook (al zit hij nu nog te werken, op zaterdag...) In ieder geval samen nog een dagje Zwaluwhoeve. Sil naar een sauna? Ja, ja! Een cadeaubon via ouders Maurice gekregen dus dan ook maar gelijk verzilveren, nietwaar? Hee, geniet nog volop van jullie vakantie en wij kijken weer uit naar jullie update van wat nog komen gaat!! Groetsels en liefs van ons!

• 22 Februari 2014 - 13:12

Heit En Mem:

De reacties op de mieren die jullie gehad hebben waren niet van dusdanige aard dat ik trek hier in zou krijgen Een bord snert is erg lekker als mem het klaar maakt ,daar geef ik dan wel mijn voorkeur aan boven een portie mieren,maar ja elk zijn smaak.
    Wat ik nu gelezen heb van vientiane is dat ook ongeveer de eerste keer dat jullie negatief zijn,maar gelukkig zijn de andere berichten vol van entoesiasme.
    Ja dan is er alweer een week voorbij,maar geniet er de laatste tijd van want het is snel voorbij.
    Wij gaan straks ook nog even naar schaatsen kijken,want morgen is alweer afsluiting van de O.S.

Nog veel liefs van Heit en Mem en dan maar weer tot dan.

• 22 Februari 2014 - 21:08

Tet En Henk:

We hebben weer kunnen lezen wat jullie allemaal zien en beleven, en de verhalen worden steeds langer.
    Dat is weer mee genieten, en mieren eten is ook leuk. Een high tea lijkt mij smakelijker zoals ik vanmiddag heb gehad samen met een vriendin. veel plezier voor deze week. groetjes

• 24 Februari 2014 - 21:20

Caroline:

Hi luitjes, ik lees al jullie spannende verhalen...interessant en indrukwekkend. Volgens mij moeten jullie helemaal acclimatiseren als jullie weer in ons gewone landje terug zijn, met de gewone files en stoplichten enzo. Ik heb alleen nog niets van duiken gelezen, haha, ben benieuwd of dat er nog van komt. Geniet nog lekker van al het moois!