Cambodja en terug naar Thailand - Reisverslag uit Ban Ao Daeng, Thailand van Hans Esther - WaarBenJij.nu Cambodja en terug naar Thailand - Reisverslag uit Ban Ao Daeng, Thailand van Hans Esther - WaarBenJij.nu

Cambodja en terug naar Thailand

Blijf op de hoogte en volg Hans

27 Februari 2014 | Thailand, Ban Ao Daeng

Het nieuwe verslag heeft even geduurd maar het waren drukke en vermoeiende dagen ;-) Nu zit ik op Koh Chang, om 6 uur 's ochtends, uitkijkend op de zee, ons verslag te schrijven. Zaterdag hebben we nog een hoop van Pnom Penh kunnen bekijken. 's Ochtends na een grote markt waar iedereen graag van alles aan je wil verkopen. Hans heeft een paar goedkope Allstars op de kop getikt maar verder was het niet echt interessant behalve dan al die vis- en groentestalletjes, dat blijft leuk.
Omdat het erg warm hebben we ons met een tuktuk naar een koel koffietentje laten rijden. Daarna rondgelopen en in een parkje heeft Hans zijn oude Allstars omgeruild voor de nieuwe, we hadden ons nog niet omgedraaid of ze waren al meegenomen. In de middag het Royal Palace bezocht, heel mooi maar wel weer veel pracht en praal voor zo'n arm land. Daarna een voetmassage die helaas weinig voorstelde en prima gegeten. Zondagochtend werden we om 8 uur opgehaald om met de bus naar Siem Reap te gaan. Een reis van zo'n 7 uur maar we hebben ons geen moment verveeld. Er was zoveel te zien onderweg; de mensen, huizen en hutjes, dieren, het landschap en de vervoersmiddelen die ze gebruiken hier en vooral de manier waarop. Je kunt met een scooter bijvoorbeeld nog een andere scooter vervoeren, of 3 matrassen, 5 personen of een net geslacht varken. Pick-ups worden volgeladen met mensen of hoog opgestapeld met goederen en dan daar bovenop nog mensen, je kijkt je ogen uit. In Siem Reap werden we door Sean, een tuktukchauffeur naar ons hotel gebracht en die bood meteen aan om ons de volgende dag langs de tempels te rijden. Aangezien we dat toch van plan waren zijn we op het aanbod in gegaan. Ons boutique hotel was weer helemaal goed. Vrij nieuw en gerund door een Vlaming, zijn Cambodjaanse vrouw en leuk personeel. 's Avonds lekker gegeten in het hotel, Cambodjaanse Amok met vis, een rundvleesgerecht en heerlijke 'kipnuggets' in een kokossaus. De volgende ochtend werden we opgehaald door Paul, een andere tuktukchauffeur die door Sean was gestuurd. We vonden het eerst een beetje raar maar waren uiteindelijk erg blij met Paul (eigenlijk Phalit). Hij bracht ons naar verschillende tempels in Angkor Wat en wist er ook veel over te vertellen in goed Engels. Een goed voorbeeld van iemand in Cambodja die probeert iets van het leven te maken. Hij had net een website gemaakt en vroeg me naar het Engels wat hij gebruikt had. Ik heb hem beloofd dat ik in Nederland goed naar de site zal kijken en wat tips en verbeteringen zal mailen. De tempels hier in Siem Reap zijn erg oud en prachtig. Het is indrukwekkend om hier rond te lopen en te bedenken dat dit in de 9e tot 12e eeuw gebouwd is, niet voor niets staan ze op de Werelderfgoedlijst. Aan het eind van de middag bracht Paul ons naar een tempel waar we de zonsondergang goed konden zien. We zijn lekker bovenop de tempel gaan zitten, in eerste instantie met een paar anderen. Maar het werd drukker en drukker, we waren dus niet de enige toeristen die dit van plan waren. Maar het was het wachten waard en toen het donker werd zijn we weer terug gegaan naar het hotel. 's Ochtends stond Paul om 5 uur weer klaar want de zonsopgang zou ook bijzonder zijn bij de tempels. De belangrijkste en grootste tempel is Angkor Wat en veel mensen gaan naar de voorkant maar wij kregen de tip om juist aan de achterkant te kijken zodat het licht mooi op de tempel valt. En wij waren erg blij met deze tip. Vanaf half zes stonden we daar samen in het donker (echt donker!) met alle dierengeluiden om ons heen te wachten op het ochtendlicht, heel bijzonder. Toen het licht begon te worden, konden we de tempel al in en waren we bijna de enigen omdat de rest van de toeristen voor de tempel wachtten. We hadden gehoord dat je pas om 7 uur naar de derde etage kon waar je het beste uitzicht had maar we hadden erg veel geluk. Corruptie is soms zo slecht nog niet, een man sprak Hans aan en zei dat we voor 5 dollar p.p. al naar boven mochten. Dus over een hek geklommen en zo liepen we daar met nog 3 anderen terwijl er zo'n 500 man nog beneden stond te wachten :-)
De rest van de dag hebben we nog een aantal tempels bezocht en zijn we naar een floating village geweest, helaas was dit een tegenvaller en te toeristisch. Door de armoede proberen de Cambodjanen je op verschillende manieren geld afhandig te maken en dat is soms best lastig. Je wordt constant aangesproken door kinderen en andere bedelaars om iets te kopen of gewoon geld te geven. Vooral de kinderen maken het soms erg moeilijk, je helpt ze er alleen niet mee. Met ons bootje kwamen we aan bij een winkel waar we voedsel konden kopen voor een drijvend schooltje. Daar aangekomen begonnen ze meteen 50 kilo rijst aan te bieden en op de een of andere manier voelde het niet goed dus zijn we uiteindelijk naar het schooltje zelf gegaan en hebben we geld gegeven aan een docent. Je smelt echt als je voor zo'n klaslokaal staat met 20 van die lieve koppies.
Daarna nog in een echt lokaal restaurant in een hangmat gelegen en lekker gegeten. Om 3 uur hebben we afscheid genomen van Paul. Even later had Hans al een berichtje op Facebook dat hij het zo leuk met ons had gehad. 's Middags nog lekker in het hotel bij het zwembad gelegen en daarna nog even de stad in, wat een gekkenhuis, zoveel toeristen. 's Ochtends zijn we met de taxi naar de grens gegaan en daar werden we opgewacht door een jongen die ons over de grens begeleidde naar onze Thaise taxichauffeur. Deze reis kun je ook met een busje doen maar vaak sta je dan zo'n 3 uur bij de grens te wachten omdat veel mensen tegelijk aankomen. Nu was het visumgedoe binnen een half uurtje klaar en zaten we om 14:00 uur op de boot naar Koh Chang. Hier hebben we voor één nacht een guesthouse geboekt op een lange pier, echt een mooi plekje. Gisteravond heerlijk gegeten op de pier en daarna nog genoten van een cocktail, uitkijkend op de donkere zee. Om 9 uur vertrekt onze boot naar Koh Mak en gaan we nog 5 dagen relaxen op het strand. Hier zijn we al eerder geweest en het fijne van Koh Mak is dat er bijna niets te doen is, echt een verademing na al die drukte en indrukken. We hopen dat het weer net zo fijn is als twee jaar geleden bij Ao Kao White Sand Beach.

• 27 Februari 2014 - 08:24

Linda:

Net zoals de vorige verslagen weer genoten van jullie belevenissen. Veel plezier en blijf ons verassen met de mooie verslagen en foto's!! ;) Liefs Pim en Linda

• 27 Februari 2014 - 08:37

Kim:

Hai Papa en Esther,
    Wat een geweldig verslag weer Es!! Heel leuk weer om te lezen!
    Geweldig wat jullie de afgelopen dagen weer allemaal hebben gedaan!
    De foto's zijn heel mooi!! Zonsopkomst bij Angkor wat is zeker echt prachtig!!
    Gaaf dat jullie ook veel andere tempels hebben bezocht, daar hou je zo van Pap!
    Prachtig dat jullie geld hebben gegeven aan een schooltje!! Begrijp het gelijk dat je smelt als je 20 van die lieve koppies ziet..
    Nu jullie 1 na laatste bestemming: Koh Mak! Het zal weer fantastisch zijn om daar te zijn!
    Nu kunnen jullie uitrusten en relaxen, bijkomen, terugkijken en nagenieten op/van alle waanzinnig mooie en bijzondere momenten en ervaringen, wat jullie allemaal hebben gedaan en gezien!! Jullie reis gaat nu snel.. Nog een week en een dag! Ik verheug me RROP om jullie weer te zien en alles uitgebreid te horen en de foto's te bekijken!
    Morgen gaan we weer Facetimen, leuk!! Dan kan ik jullie ook alweer even zien en spreken!
    Heeeele fijne relax stranddagen op Koh Mak!! En heerlijk slapen in jullie prachtige huisje op het strand!! Helemaal genieten samen!!=)
    Liefs! xxxxxxxxxxxxx

• 27 Februari 2014 - 10:02

Wilma:

Weer een superreisverslag echt fijn om te lezen!Heerlijk he wat jullie allemaal doen te gek!
    Nog een week wat vliegt de tijd, jammer voor jullie maar de thuisblijvers zijn straks blij
    om jullie weer te zien!Geniet en nog heel veel plezier♡♡

• 27 Februari 2014 - 20:19

Tet En Henk:

Wat een fijn reisverslag om weer lezen, en wat hebben jullie weer veel gezien deze dagen.
    Het is nu wel even fijn om te relaxen en na te genieten. groetjes.

• 01 Maart 2014 - 13:18

Heit En Mem:

Dag Was erg verstandig om naar dat schooltje te gaan en rechtstreeks te doneren,dan weet je dat het op de juiste plaats terecht komt.Wij zijn weer terug van de midweek en hebben het gezellig gehad,maar ja er was nog wel plaats geweest voor twee personen maar ja die waren wel erg ver weg.Toch zijn jullie nog even op bezoek geweest op de vroeg donderdagmorgen via skipe.Hoe is het allemaal mogelijk.
    Je moet er wel aan wennen om zo te communiceren via een scherm,dat moet erg wennen.
    maar het was wel fijn vonden wij om jullie even te zien.
    Het is nu voor jullie echt aftellen om weer huiswaarts te gaan.
    Heb je het idee nog van ik wil nog wel even langer blijven zoals dat bij de vacantie hoort in tegenstelling tot wat mem dan altijd zegt ik wol nei hus ta.
    Of zeggen jullie nu is thuis ook fijn.

Liefs en tot dan Heit en Mem

• 01 Maart 2014 - 14:08

Esther:

Leuk alle reacties! En om op de vraag van mijn heit terug te komen. We zouden graag nog wat langer blijven. Natuurlijk is het fijn om iedereen weer te zien. Maar dat kan ook prima via FaceTime